Liikkumisen valinnoilla vaikutat

Liikkuminen on valintoja - kun lähdet liikkeelle, harkitse vaihtoehtoja kestävämpään kulkemiseen. Espoossa liikenne sujuu myös joukkoliikenteen kyydissä, pyöräillen tai kävellen.  Vuonna 2015 Espoossa pyöräiltiinkin enemmän kuin koskaan ennen.

Kulje jalan tai pyörällä

Espoossa saavutat lähipalvelut monesti kävellen tai pyöräillen: viiteen keskukseen perustuva kaupunkirakenne tekee välimatkoista lyhyitä, eikä jokapäiväisten askareiden hoitamiseen aina tarvita autoa.

Espoon Rantaraitti tarjoaa haastetta pidempienkin lenkkien ystävälle: yli 40 kilometriä pitkä reitti mutkittelee kauniissa rantamaisemissa, ja välillä voit pysähtyä kahville tai pulahtaa uimaan.

Espoon pyöräilyreitit täydentyvät koko ajan. ”Baanoilla” eli kaupungin laadukkaimmilla pyöräreiteillä pääset huristamaan omaan tahtiisi erillään muusta liikenteestä. Olarinbaana ja baanaosuus Suomenlahdentiellä ovat jo valmistuneet, ja tulevaisuudessa baanoja on tulossa yhä uusille reiteille:

  • Vermontielle välillä Tarvaspääntie-Perkkaantie on valmis noin vuonna 2020
  • Niittyreitti toteutuu vaiheittain
  • Kun kaupunkirata valmistuu, sen vieritse kulkee baana Leppävaarasta länteen
  • Kaitaantien länsipäähän välille Soukanväylä-Kielotie toteutuu lähivuosina

Espoosta löytyy muitakin pyöräteitä kuin baanoja - vuosina 2014–2015 rakennettiin lähes 30 kilometriä lisää uusia pyöräteitä. Myös nykyistä väylästöä parannetaan koko ajan.

Pyöräilyä helpotetaan lisäämällä pyöräpysäköintiä: Nykyisin Espoon asemilla on yli 1000 pyöräpaikkaa, ja tulevaisuudessa esimerkiksi Länsimetron asemille toteutetaan yhteensä 4100 pyöräpysäköintipaikkaa.

Espoon toimet pyöräilyn edistämiseksi ovat tuottaneet tulosta: Espoon pyöräilijämäärät olivat vuonna 2015 suuremmat kuin koskaan ennen sekä kaupunkikeskuksissa että kaupunkikeskustojen välillä.

Tulevaisuudessa panostetaan reittien yhtenäistämiseen ja viitoitukseen. Talvella 2015–2016 Olarinbaanalla kokeiltiin uudenlaista talvikunnossapitoa, jossa baanaa harjattiin ja suolattiin hiekoituksen sijaan.

Katso myös: PKS-pyöräreittien kartta

Espoon liikennekatsaus 2016

Tiesitkö?

  • Pyöräteitä nykyisin yhteensä: 1195 km
  • Baanoja tavoitteena rakentaa yhteensä noin 60 kilometriä

Astu bussiin, junaan tai metroon

Bussilla matkustaminen on tulevaisuudessa entistäkin vähäpäästöisempää: sähköbusseja tulee Espooseen lisää lähitulevaisuudessa. Ensimmäiset pikaladattavat sähköbussit lähtivät liikkeelle alkuvuodesta 2016 Friisilästä Tapiolaan. Tulevaisuudessa metroasemien läheisyyteen saadaan yhä enemmän sähköbussien latauspisteitä.

Bussireittien ja länsimetron kehitys kulkevat käsi kädessä: metron tulon myötä suorat bussilinjat Helsingin keskustaan muuttuvat liityntälinjoiksi lähinnä Matinkylän ja Tapiolan asemille. Metro yhdistää Espoon eri osia ja takaa myös nopean yhteyden Helsinkiin ja päinvastoin: 14 kilometrin mittainen reitti kulkee Helsingin Ruoholahdesta Espoon Matinkylään, ja sen varrella on kahdeksan asemaa. Omaleimaisilta asemilta löydät myös hyvät pysäköintimahdollisuudet, tulitpa metrolle sitten autolla tai pyörällä.

Helsingin Itäkeskuksesta Espoon Keilaniemeen suunniteltu Raide-Jokeri on Helsingin seudun ensimmäinen pikaraitiotie, jonka liikennöinti alkaa arviolta vuonna 2021. Raide-Jokerilla matkustat myös sujuvasti raiteelta toiselle: se kytkee toisiinsa länsimetron sekä ranta- ja kehäradat.

Tiesitkö?

  • Sähköbussin akku latautuu 1,5-3 minuutissa
  • Metro jatkuu Matinkylästä Kivenlahteen vuonna 2020

Viisaat vaihtoehdot autoillessa

Joskus oma auto on paras vaihtoehto. Kannattaa harkita myös siirtymistä  hybridi- tai sähköautoon: sähköautojen latauspisteitä lisätään koko ajan, ja niitä löytyy Espoosta kymmeniä. Voit tarkastaa kaikkien latauspisteiden sijainnin täältä.

Aina koko matkaa ei tarvitse taittaa omalla autolla - voit pysäköidä sen näppärästi esimerkiksi metroasemalle ja jatkaa matkantekoa raiteilla. Harkitse kimppakyytiä esimerkiksi työmatkalla tai viedessäsi lapsia harrastuksiin.