Ulkoinen tarkastus
Ulkoisesta tarkastuksesta vastaavat kuntalain ja hallintosäännön mukaisesti tarkastuslautakunta ja tilintarkastaja. Kaupungin muusta organisaatiosta ja johdosta riippumattomaan ulkoiseen tarkastukseen kuuluu lisäksi tarkastuslautakunnan alaisuudessa toimiva ulkoisen tarkastuksen yksikkö.
Tarkastuslautakunta valmistelee hallinnon ja talouden tarkastusta koskevat asiat valtuuston päätettäväksi. Lakisääteisiin tehtäviin kuuluu arvioida, ovatko valtuuston asettamat toiminnan ja talouden tavoitteet kaupungissa ja kaupunkikonsernissa toteutuneet sekä onko toiminta järjestetty tuloksellisella ja tarkoituksenmukaisella tavalla. Tarkastuslautakunta huolehtii kaupungin ja sen tytäryhteisöjen tarkastuksen yhteensovittamisesta. Mikäli kaupungin taseessa on kattamatonta alijäämää, on tarkastuslautakunnan arvioitava talouden tasapainotuksen toteutumista tilikaudella sekä voimassa olevan taloussuunnitelman riittävyyttä.
Tarkastuslautakunnan arviointi perustuu lakisääteiseen valtuustokauden kattavaan arviointisuunnitelmaan sekä vuosittain laadittavaan arviointiohjelmaan.
Arvioinnissa hyödynnetään Espoo-tarinan ja kaupungin asiakirja-aineiston lisäksi viranhaltijoiden ja muiden asiantuntijoiden kuulemisia, ulkoisen tarkastuksen yksikön tekemiä tarkastuksia ja selvityksiä sekä muista suurista kaupungeista käytettävissä olevia vertailutietoja. Lähdeaineistona käytetään säädösten, ohjeiden ja suositusten lisäksi muun muassa ammattikirjallisuutta.
Valtuustolle kultakin vuodelta annettava arviointikertomus sisältää tarkastuslautakunnan arvioinnin tulokset. Arviointikertomus käsitellään valtuustossa kaupungin tilinpäätöksen yhteydessä. Kaupunginhallituksen tulee kuntalain mukaisesti antaa valtuustolle lausunto toimenpiteistä, joihin arviointikertomus antaa aihetta.
Kokoussihteeri ja pöytäkirjanote
Kaupunkitarkastaja Jussi Lepistö
PL 113
02070 ESPOON KAUPUNKI
Puh. +358 40 6366285
etunimi.sukunimi@espoo.fi
Tarkastuslautakunnan jäsenet valtuustokaudella 2025-2029
Jäsen:
Jouni Särkijärvi (Kok.), puheenjohtaja
*Henkilökohtainen varajäsen:
*Christos Petriotis Kok.)
Minna Nurminen (Vas.), varapuheenjohtaja
*Marja Leena Heikkinen (Vas.)
Paula Viljakainen (Kok.)
*Kati Niemi (Kok.)
Antti Jäänvirta (Kok.)
*Kari Nukala (Kok.)
Anton Kumpulainen (Kok.)
*Marjo Matikka (Kok.)
Sirpa Hertell (Vihr.)
*Satu Ramsland (Vihr.)
Marjo Hinkkala (Vihr.)
* Sakari Kouti (Vihr.)
Jukka Vilske (SDP)
*Ria Özberk (SDP)
Marita Backman (SFP)
*Fred Granberg (SFP)
Niko Ohvo (PerusS)
*Timo Kallioja (PerusS)
Jussi Leinonen (KD) (9.6.2025-31.5.2027)
*Sari Savela (KD)
Hanna Markkanen (Kesk.)
*Terhi Sundström (Kesk.)
Markku Stenborg (Lib.)
*Jukka Kuisma (Lib.)
Löydät yksittäiset luottamushenkilöt aakkosellisesta hakemistosta(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan) tai haulla. Huomioithan, että julkaisemme luottamushenkilöiden yhteystietoja vain heidän kirjallisella suostumuksellaan.
Tarkastuslautakunnan syyskauden 2025 ja kevätkauden 2026 kokoukset:
Keskiviikko 3.9.2025
Tiistai 30.9.2025
Keskiviikko 5.11.2025
Keskiviikko 3.12.2025
Keskiviikko 28.1.2026
Keskiviikko 25.2.2026
Keskiviikko 18.3.2026
Keskiviikko 25.3.2026
Keskiviikko 1.4.2026
Keskiviikko 15.4.2026
Keskiviikko 29.4.2026
Kokoukset alkavat klo 17.00. Kokoukset järjestetään osoitteessa Virastopiha 2 C, 1. krs.
Tarkastuslautakunnan arviointisuunnitelma arviointivuosille 2025–2028 sekä vuoden 2025 arviointiohjelma
Tarkastuslautakunta huolehtii kuntalaissa ja kaupungin hallintosäännössä säädettyjen tehtävien mukaisesti hallinnon ja talouden tarkastuksen järjestämisestä, kaupungin ja kaupunkikonsernin toimintaan ja talouteen kohdistuvasta tavoite-, tuloksellisuus- ja tarkoituksenmukaisuusarvioinnista sekä sidonnaisuusilmoitusten ilmoitusvelvollisuuden noudattamisen valvonnasta. Ulkoisen tarkastuksen yksikkö valmistelee tarkastuslautakunnan käsiteltävät asiat.
Valtuustokauden 2025-2029 tarkastuslautakunta hyväksyi ensimmäisessä kokouksessaan Toimintasuunnitelman(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan) ja Arviointiperiaatteet (ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)vuosille 2025-2029. Asiakirjat on julkaistu pöytäkirjan liitteinä. Linkki pöytäkirjaan: Tarkastuslautakunta Pöytäkirja 13.08.2025(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
Lautakunta hyväksyi ohjeellisen Arviointisuunnitelmansa arviointivuosille 2025-2028 ja tarkennetun Arviointiohjelman vuodelle 2025. Arviointikohteiden valinnassa on huomioitu olennaisuus ja riskiperusteisuus sekä ajankohtaisuus. Arviointiaiheet on johdettu Espoo-tarinasta, talousarviotavoitteista ja kaupungin lakisääteisistä tehtävistä sekä ajankohtaisista teemoista.
Arviointisuunnitelma 2025-2028
Lautakunnan tulee laatia arviointisuunnitelma ja antaa valtuustolle kultakin vuodelta arviointikertomus, jossa esitetään arvioinnin tulokset. Tarkastuslautakunta antaa lisäksi joulukuussa 2025 valtuustolle lausunnon kolmannesta osavuosikatsauksesta. Jatkossa lausunnot annetaan vuosittain toisesta ja kolmannesta osavuosikatsauksesta. Vuoden 2025 arviointiohjelma on esitelty tarkemmin oman otsikkonsa alla.
Valtuustokauden 2025–2029 arviointisuunnitelman tavoitteena on arvioida kattavasti kaupungin ja kaupunkikonsernin palvelujen tuloksellisuutta ja tarkoituksenmukaisuutta. Arvioinnin kohteina ovat Espoo-tarinan toteuttaminen, sitovien tulostavoitteiden asettaminen ja toteutuminen sekä poikkihallinnollisten ohjelmien toteuttaminen valtuustokaudella. Arviointivuosina 2025–2028 arvioidaan Espoon kaupungin ja kaupunkikonsernin talouden tasapainoa ja suuria investointi- ja kehittämishankkeita sekä segregaation ehkäisyä. Hiilineutraali Espoo 2030 -tavoitteen toteuttamisen etenemistä seurataan ja arvioidaan valtuustokauden kuluessa. Lisäksi tullaan arvioimaan muun muassa kaupungin johtamisjärjestelmää sekä tiedolla johtamista ja asukas- ja asiakaslähtöisyyttä. Arviointisuunnitelmaa päivitetään tarvittaessa arviointivuosille 2026-2028 kuluvan valtuustokauden Espoo-tarinan hyväksymisen jälkeen. Valtuustokauden arviointisuunnitelmaa tarkennetaan vuosittaisilla arviointiohjelmilla.
Arviointisuunnitelmaan on sisällytetty vuodelle 2026 muun muassa Työllisyyspalvelujen ja nuorten työllistämisen edistämisen sekä opiskeluhuollon ja nuorisopalvelujen arvioinnit. Arvioinnin kohteena ovat myös kotoutuminen ja maahanmuuttopalvelut. Muita käsiteltäviä aiheita ovat muun muassa kaupunkitekniikka sekä kaupunkisuunnittelu. Konserniyhteisöistä arvioinnin kohteina ovat Länsimetro Oy sekä Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä HSL.
Arviointivuoden 2027 aiheina ovat muun muassa toisen asteen koulutus sekä lukiokoulutuksen että ammatillisen koulutuksen osalta. Espoo Catering Oy ja Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia ovat konserniyhteisöistä arvioinnin kohteena.
Arviointivuoden 2028 arviointiaiheisiin sisältyvät muun muassa kaupunkitasoinen tutkimus- ja kehittämistoiminta sekä palvelujen digitalisointi. Lisäksi arvioidaan kirjasto- ja muita kulttuuripalveluja sekä liikuntapalveluja. Konserniyhteisöistä arvioinnin kohteina ovat Espoon Asunnot Oy sekä konserniin kuuluvat kiinteistöosakeyhtiöt.
Arviointiohjelma 2025
Tarkastuslautakunnalla on arviointivuoden 2025 ohjelmassa syksyllä 2025-keväällä 2026 yhteensä 12 kokousta. Tarkastuslautakunnan kokouksissa käsitellään koko kaupunkia ja kaupunkikonsernia koskevat arviointiaiheet sekä tilintarkastusta ja lautakunnan taloutta koskevat asiat sekä muut lautakunnan päätettävät asiat. Kaupunginhallituksen puheenjohtajisto kutsutaan helmikuussa 2026 ja kaupunginjohtaja maaliskuussa 2026 pidettäviin tarkastuslautakunnan kokouksiin.
Lautakunnan ja jaostojen arviointikokouksiin kutsutaan aihealueiden mukaisesti vastuu- ja asiantuntijaviranhaltijoiden lisäksi asianomaisten lautakuntien ja jaostojen puheenjohtajat. Ulkoisen tarkastuksen yksikkö valmistelee tarkastuslautakunnan ja sen jaostojen ohjelman mukaiset arviointikokoukset ottaen huomioon tarkastuslautakunnan jäsenten esittämät etukäteiskysymykset ja tarkastuslautakunnan antamat muut valmisteluohjeet.
Tarkastuslautakunnan arviointivuoden 2025 kokousten aiheina ovat:
- Espoon talouden ja toimintaympäristön kehitys, keskeiset haasteet ja talouden tunnusluvut sekä kaupungin henkilöstö.
- Kuntavaalit 2025.
- Hankintakeskus, kaupungin hankinnat sekä sopimusten hallinta.
- Konserniohjaus ja konserniyhteisöille asetetut tavoitteet.
- Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä HSY.
- Maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimus sekä maankäytön ja asumisen periaatteet.
- Ajankohtaiset tietohallintoasiat (kyberturvallisuus, tekoäly, tietosuoja, tietoturva).
Kevään 2026 kokouksissa tarkastuslautakunta käsittelee arviointikertomukseen otettavat asiat kokouksissa kuultujen esitysten, kaupungin kirjallisen raportoinnin ja ulkoisen tarkastuksen yksikön valmistelun pohjalta.
Arviointityönsä kehittämiseksi tarkastuslautakunta osallistuu vuoden aikana ajankohtaisiin sisäisiin ja ulkoisiin koulutuksiin sekä järjestää erikseen päätettäessä oman seminaariin arviointiohjelmaansa liittyvistä aiheista.
Tarkastuslautakunta päätti jakautumisesta kahteen jaostoon ja kummallakin jaostolla on viisi kokousta.
I jaoston arviointiaiheina ovat Elinvoiman tulosalue sekä Kasvun ja oppimisen toimiala. II jaoston arviointiaiheina ovat Kaupunkiympäristön toimiala sekä Kasvun ja oppimisen toimialalta tila-asiat.
I jaoston arviointivuoden 2025 aiheet ovat:
- Varhaiskasvatuksen palvelujen laatu, palveluverkko ja henkilöstön saatavuus.
- Kaupunkilaisten hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen, ehkäisevä päihdetyö sekä yhteistyö Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen kanssa.
- Kaupungin elinvoiman edistäminen, yritysten ja investointien houkuttelu sekä startupit ja kansainvälinen toiminta.
- Perusopetuksen iltapäivätoiminta.
- Uimarantojen rantavalvonta.
- Oppimisen ja koulunkäynnin tuen järjestäminen sekä lähikouluperiaate.
II jaoston arviointivuoden 2025 aiheet ovat:
- Kaupungin maaomaisuus ja maapolitiikka.
- Vesiensuojelu.
- Toimitilojen rakennuttaminen, hankkiminen ja ylläpito sekä kunnossapito ja kiinteistöjen energiatehokkuus sekä uusiutuvan energian käyttö.
- Kouluverkko, koulukiinteistöt.
- Rakennusvalvonnan prosessit sekä asiakaspalautteet.
- Vesihuolto, hulevesien viemäröinti.
- Valtuuston päättämät suuret investointihankkeet.
Arviointiohjelmaa voidaan tarvittaessa päivittää arviointivuoden kuluessa tarkastuslautakunnan näin päättäessä. Arviointiohjelmaan voidaan lisätä esimerkiksi ajankohtainen aihe, jonka tarkastuslautakunta haluaa viipymättä saattaa valtuuston tietoon ja päätöksenteossa huomioon otettavaksi. Samoin valittua arviointiaihetta voidaan tarkentaa ja kohdentaa tarpeen mukaan arviointivuoden kuluessa.
Tarkastuslautakunnan arviointi perustuu lakisääteiseen valtuustokauden kattavaan arviointisuunnitelmaan sekä vuosittain laadittavaan arviointiohjelmaan. Valtuustolle annettavassa arviointikertomuksessa esitetään arvioinnin tulokset.
Arviointikertomus 2024(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
Arviointikertomus 2023(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
Arviointikertomus 2022(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
Arviointikertomus 2021(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
Arviointikertomus 2020(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
Tarkastuslautakunta antaa vuosittain valtuustolle lausunnot kaupungin toisesta ja kolmannesta osavuosikatsauksesta ja konserniraporteista.
- Lausunto vuoden 2024 kolmannesta osavuosikatsauksesta(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
- Lausunto vuoden 2024 toisesta osavuosikatsauksesta (ei saavutettava)(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
- Lausunto vuoden 2023 kolmannesta osavuosikatsauksesta (ei saavutettava)(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
- Lausunto vuoden 2023 toisesta osavuosikatsauksesta (ei saavutettava)(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
- Lausunto vuoden 2022 kolmannesta osavuosikatsauksesta (ei saavutettava)(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
- Lausunto vuoden 2022 toisesta osavuosikatsauksesta (ei saavutettava)(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
- Lausunto vuoden 2021 kolmannesta osavuosikatsauksesta (ei saavutettava)(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
- Lausunto vuoden 2021 toisesta osavuosikatsauksesta (ei saavutettava)(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
Kuntalain mukaan valtuusto valitsee hallinnon ja talouden tarkastamista varten tilintarkastusyhteisön, jonka on määrättävä vastuunalaiseksi tilintarkastajaksi JHT-tilintarkastaja. Tilintarkastaja toimii tehtävässään virkavastuulla. Kaupungin tytäryhteisön tilintarkastajaksi on valittava kaupungin tilintarkastusyhteisö, jollei tästä poikkeamiseen ole perusteltua tarkastuksen järjestämiseen liittyvää syytä.
Kuntalain 122 §:n mukaisena Espoon kaupungin lakisääteisenä tilintarkastusyhteisönä toimii
BDO Audiator Oy vastuunalaisena tilintarkastajanaan JHT, KHT Tiina Lind.
Puh. +358 40 5282159, Sähköposti etunimi.sukunimi@bdo.fi
Tilintarkastajien toimipiste ja sähköpostiosoite Espoon kaupungilla (työohjelman puitteissa)
PL 113, 02070 Espoo
Käyntiosoite: Virastopiha 2 C, 5. kerros, Espoon keskus
Espoon tilintarkastuskertomus 2024(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
Loppuraportti vuoden 2024 tilintarkastuksesta(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
Espoon tilintarkastuskertomus 2023(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
Loppuraportti vuoden 2023 tilintarkastuksesta(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
Espoon tilintarkastuskertomus 2022(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
Espoon tilintarkastuskertomus 2021(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
Kaupungin muusta organisaatiosta ja johdosta riippumattomaan ulkoiseen tarkastukseen kuuluu tarkastuslautakunnan ja JHT-tilintarkastajan lisäksi tarkastuslautakunnan alaisuudessa toimiva ulkoisen tarkastuksen yksikkö. Yksikkö valmistelee tarkastuslautakunnan ja sen jaostojen käsiteltävät asiat sekä tekee JHT-tilintarkastajan työohjelman ja yksikön tarkastusohjelman mukaisia tarkastuksia, joista raportoidaan tarkastuslautakunnalle.
Käyntiosoite: Virastopiha 2 C, 5. kerros
Postiosoite: PL 113, 02070 Espoon kaupunki
Sähköposti etunimi.sukunimi@espoo.fi
Kaupunginreviisori, tarkastuslautakunnan esittelijä, JHTT Virpi Ala-aho
Puh. +358 46 8772801
Kaupunkitarkastaja, tarkastuslautakunnan sihteeri Jussi Lepistö
Puh. +358 40 6366285
Tarkastuslautakunnan lakisääteisenä tehtävänä on valvoa kuntalain 84 §:ssä säädetyn sidonnaisuuksien ilmoittamisvelvollisuuden noudattamista ja saattaa ilmoitukset valtuustolle tiedoksi.
Ilmoitus tulee antaa johtotehtävistä sekä luottamustoimista elinkeinotoimintaa harjoittavissa yrityksissä ja muissa yhteisöissä, merkittävästä varallisuudesta ja muista sidonnaisuuksista, joilla voi olla merkitystä luottamus- tai virkatehtävän hoitamisessa.
Jokainen laissa määrätty ilmoitusvelvollinen on itse vastuussa sidonnaisuusilmoituksen tekemisestä, mutta tarkastuslautakunta voi valvovana viranomaisena kehottaa ilmoitusvelvollista tekemään uuden ilmoituksen tai täydentämään jo tehtyä ilmoitusta.
Ilmoitus on tehtävä kahden kuukauden kuluessa siitä, kun henkilö on valittu luottamustoimeen tai tehtäväänsä. Lain 84.2 §:n mukaan henkilön on viipymättä ilmoitettava myös sidonnaisuuksissa tapahtuneet muutokset.
Espoon kaupungin sidonnaisuusilmoitusvelvollisten julkaistut sidonnaisuustiedot (kuntalaki 84 §)
Sidonnaisuusilmoitukset(ulkoinen linkki)(ulkoinen linkki, avautuu uuteen ikkunaan)
Tietosuojaseloste
Henkilötietojen käsittely Espoon kaupungin sidonnaisuusrekisterissä
Tietosuojaselosteen julkaisupäivämäärä: 23.9.2020
1. Rekisterinpitäjä
Espoon kaupunki/Tarkastuslautakunta
2. Rekisterin vastuuhenkilö
Kaupunginreviisori
3. Rekisterin yhteyshenkilö
Kaupunginreviisori Virpi Ala-aho
Ulkoisen tarkastuksen yksikkö PL 113, 02070 Espoon kaupunki
Puh. +358 9 81621 (vaihde)
etunimi.sukunimi@espoo.fi
4. Tietosuojavastaava
Espoon kaupungin tietosuojavastaava
Osoite: PL 12, 02070 Espoon kaupunki
Puh. +358 9 81621 (vaihde)
Sähköpostiosoite: tietosuoja@espoo.fi
5. Mihin tarkoitukseen henkilötietoja käsitellään?
Rekisteri on perustettu sidonnaisuuksien ilmoittamista varten.
6. Mikä on henkilötietojen käsittelyperuste?
Rekisterissä käsitellään henkilötietoja perustuen Kuntalain 410/2015 säännöksiin.
EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 c-kohta: käsittely on tarpeen rekisterinpitäjän lakisääteisen velvoitteen noudattamiseksi
7. Mitä tietoja käsitellään?
Kuntalaissa määritellyn kunnan luottamushenkilön ja toimielimen esittelijänä toimivan johtavan viranhaltijan tulee ilmoittaa johtotehtävistään, luottamustoimistaan sekä merkittävästä varallisuudesta ja muista sidonnaisuuksista, joilla voi olla merkitystä tehtävien hoitamisessa. Myös muutokset tulee viipymättä ilmoittaa.
Rekisteriin kerätään sidonnaisuusilmoitusvelvollisilta seuraavia henkilötietoja:
• Henkilötunnus (ei näy julkisessa rekisterissä),
• Etunimet, sukunimi, sähköpostiosoite, puhelinnumero
• Puolue, jota edustaa
• Toimielin, jossa jäsenenä/esittelijänä
• Virat, toimet, ammatit ja tehtävät, joilla voi olla vaikutusta julkisessa päätöksentekoprosessissa
• Hallintotehtävät valtionyhtiöissä, taloudellisesti merkittävissä yrityksissä, pankeissa ja muissa rahalaitoksissa ja merkittävissä järjestöissä
• Etujärjestöjen luottamustehtävät
• Kunnalliset ja kirkolliset luottamustehtävät
• Liike- ja sijoitustoimintaa varten hankitut merkittävät omistukset sekä muut merkittävät omistusosuudet
• Liike- ja sijoitustoimintaa varten otetut velat sekä samassa tarkoituksessa annetut takaukset tai muut vastuut
TIETOJEN JULKISUUS JA SALASSAPIDETTÄVYYS:
Tiedot julkaistaan tarkastuksen ja hyväksymisen jälkeen verkkopalvelussa ja ne esitetään Espoon kaupungin nettisivuilla, jollei salassapitoa koskevista säännöksistä muuta johdu.
SALASSAPIDON PERUSTEET:
Osa käsiteltävistä tiedoista on salassa pidettäviä. Toimintaa ohjaavat mm. tietosuojalaki (1050/2018), EU:n yleinen tietosuoja-asetus (2016/679) ja laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999).
8. Mistä tiedot saadaan?
Sidonnaisuusilmoitusvelvolliset täyttävät itse vaadittavat tiedot. Sidonnaisuusilmoitusvelvollinen vakuuttaa antamansa tiedot oikeiksi ja ajantasaisiksi, sekä antaa luvan tietojensa julkaisemiseen sidonnaisuusrekisterissä.
Rekisterissä käsitellään henkilötietoja perustuen Kuntalain 410/2015 säännöksiin.
Rekisteri toimii sähköisessä verkossa palveluna, johon sidonnaisuusilmoitusvelvolliset luottamushenkilöt ja viranhaltijat kirjautuvat itse täyttämään laissa vaadittuja tietoja. Tietojen antaminen on lakisääteinen velvollisuus. Sidonnaisuusilmoitusvelvollinen vakuuttaa antamansa tiedot oikeiksi ja ajantasaisiksi, sekä antaa luvan tietojensa julkaisemiseen sidonnaisuusrekisterissä.
Pääkäyttäjät tai tarkastuslautakunta eivät voi muuttaa ilmoitusvelvollisen antamia tietoja rekisterissä.
Tarkastuslautakunta valvoo ilmoitusvelvollisuuden noudattamista ja voi kehottaa sidonnaisuusilmoitusvelvollista henkilöä antamaan ilmoituksen tai täydentämään jo annettua ilmoitusta. Tarkastetut ja hyväksytyt tiedot julkaistaan samassa verkkopalvelussa julkisesti nähtäville.
9. Luovutetaanko tai siirretäänkö tietoja kaupungin ulkopuolelle?
Tiedot julkaistaan tarkastuksen ja hyväksymisen jälkeen verkkopalvelussa ja ne esitetään Espoon kaupungin nettisivuilla, jollei salassapitoa koskevista säännöksistä muuta johdu.
Tarkastuslautakunta on päättänyt, että sidonnaisuusilmoitusten rekisteristä ei luovuteta tietoja suoramarkkinointiin, markkina- ja mielipidetutkimuksiin, matrikkeleihin tai sukututkimuksiin.
10. Siirretäänkö tietoja EU/ETA-alueen ulkopuolelle?
Tiedot tallennetaan EU-alueella sijaitsevaan palvelinkeskukseen, eikä niitä siirretä EU-alueen ulkopuolelle.
11. Kuinka kauan tietoja säilytetään?
Käyttäjien antamat henkilö- ja sidonnaisuustiedot tallennetaan sähköisessä muodossa palveluntarjoajan tietokantaan. Tiedot poistetaan kuntalain mukaisesti julkisesta sähköisestä sidonnaisuusrekisteripalvelusta niiden käyttötarpeen poistuttua.
Kansallisarkisto on määrännyt 30.6.2017 (AL/10361/07.01.01.03.01/2017) arkistolain (831/1994) 8 §:n ja 11 §:n nojalla sidonnaisuusilmoitukset ja sidonnaisuusrekisterien tiedot pysyvään säilytykseen yksinomaan sähköisessä muodossa.
12. Miten tietoja suojataan?
Henkilötiedot säilytetään luottamuksellisina, pääsääntöisesti sähköisessä muodossa. Aineistoa säilytetään paperimuodossa Espoon kaupungin tarkastuslautakunnan pöytäkirjoissa ja arkistossa, paitsi siltä osin kuin Kansallisarkisto on määrännyt säilyttämään aineiston yksinomaan sähköisessä muodossa. Sähköinen henkilörekisteri sidonnaisuustietonsa antaneista sijaitsee valvotussa palvelinkeskuksessa asianmukaisesti suojatulla palvelimella.
13. Rekisteröidyn oikeudet
Tarkempi ohjeistus tietosuoja-asetuksen mukaisten tietopyyntöjen osoittamisesta:
https://www.espoo.fi/fi/espoon-kaupunki/tietosuoja#section-7317
13.1 Miten voin tarkastaa tietoni?
Sinulla on oikeus saada rekisterinpitäjältä jäljennös käsiteltävistä henkilötiedoista. Rekisterinpitäjän on toimitettava tiedot ilman aiheetonta viivytystä ja joka tapauksessa kuukauden kuluessa pyynnön vastaanottamisesta. Määräaikaa voidaan tarvittaessa jatkaa enintään kahdella kuukaudella ottaen huomioon pyyntöjen monimutkaisuus ja määrä.
Jos rekisterinpitäjä ei toteuta toimenpiteitä rekisteröidyn pyynnön perusteella, rekisterinpitäjän on ilmoitettava viipymättä ja viimeistään kuukauden kuluessa pyynnön vastaanottamisesta rekisteröidylle syyt siihen ja kerrottava mahdollisuudesta tehdä valitus valvontaviranomaiselle ja käyttää muita oikeussuojakeinoja.
Rekisteröidyn pyynnöt ja niihin liittyvät toimenpiteet ovat maksuttomia. Kuitenkin jos rekisteröidyn pyynnöt ovat ilmeisen perusteettomia tai kohtuuttomia, erityisesti jos niitä esitetään toistuvasti,
rekisterinpitäjä voi joko periä kohtuullisen maksun ottaen huomioon tietojen tai viestien toimittamisesta tai pyydetyn toimenpiteen toteuttamisesta aiheutuvat hallinnolliset kustannukset; tai kieltäytyä suorittamasta pyydettyä toimea.
13.2. Milloin voin vaatia tietojeni oikaisemista?
Sinulla on oikeus saada virheelliset, epätarkat, vaillinaiset, vanhentuneet tai tarpeettomat henkilötiedot, joita säilytämme, korjatuiksi tai täydennetyiksi toimestamme.
13.3 Milloin voin vaatia tietojeni poistamista
Sinulla on oikeus saada rekisterinpitäjä poistamaan sinua koskevat henkilötiedot ilman aiheetonta viivytystä tietyin edellytyksin. Oikeutta tietojen poistamiseen ei ole. jos lakisääteisen velvoitteen noudattaminen edellyttää tietojen käsittelyä tai jos käsittely tapahtuu yleistä etua koskevan tehtävän suorittamista tai rekisterinpitäjälle kuuluvan julkisen vallan käyttämistä varten. Näissä tapauksissa henkilötiedot hävitetään vasta laissa säädetyn määräajan jälkeen.
13.4 Milloin voin vaatia tietojeni käsittelyn rajoittamista?
Jos sinusta kerätyt eivät pidä paikkaansa, voit vaatia rajoittamaan asiakastietojesi käsittelyä, kunnes tietojen paikkansapitävyys on varmistettu.
13.5 Valituksen tekeminen
Sinulla on oikeus tehdä valitus valvontaviranomaiselle, jos koet henkilötietojen käsittelyn olevan tietosuojalainsäädännön vastaista. Voit tehdä valituksen tietosuojavaltuutetun toimistoon: www.tietosuoja.fi.
Tarkastuslautakunta on lakisääteinen toimielin, jonka pöytäkirjat ovat pysyvästi säilytettäviä. Pöytäkirjat toimitetaan kaupunginarkistoon. Muut arkistoitavat asiakirjat säilytetään vaaditun ajan tarkastuslautakunnan omassa arkistossa. Arkistoituina ovat tarkastuslautakunnan jaostojen esityslistat ja pöytäkirjat, tarkastuslautakunnan esityslistat, ulkoisen tarkastuksen yksikön henkilöstöasiat, tilintarkastuksen kilpailutusasiakirjat sekä EU- ja muiden ulkopuolista rahoitusta saaneiden projektien projektitarkastukset, jotka on tehty ulkoisen tarkastuksen yksikössä. Tarkastuslautakunnan uusimpana lakisääteisenä tehtävänä on sidonnaisuusrekisterin pitäminen ja sidonnaisuusilmoitusten valvonta. Sidonnaisuusrekisteritiedot ovat pysyvästi säilytettäviä Kansallisarkiston ohjeen mukaisesti.